Arrangörshandbok

Detta dokument samlar information som hjälper dig att lägga en klubbträning, motionsorientering och liknande mindre orienteringsarrangemang.

Kartor och områden

Våra vanligaste träningsområden och kartor:

Område Förslag på samlingsplats/lokal Karta Skala
Göteborgs Garnison Klubbstugan FöMedC 1:5 000
Påvelund Påvelunds MC
PTBK
Påvelund 1:5 000
Ruddalen-Påvelund Ruddalens MC
Påvelunds MC
GKR 1:10 000
Ruddalen Ruddalens MC
Fotbollsplanerna
Ängen vid Musikvägen
GKR 1:7 500
Änggårdsbergen Parkering vid Gruvgatan
Parkering vid Västra Eklanda höjd
Parkering vid Axgatan
GMOK 1:10 000
Sisjön Parkering vid slutet av Sisjövägen
Parkering vid badplatsen
Herkules FK 1:10 000

I klubbstugan finns ett fåtal tryckta kartor men detta lager fylls inte längre på. Vanligtvis använder vi numera digitala kartor vid banläggning. Vid beställning av kartan får man vanligtvis hela kartfilen digitalt i OCAD-format. Det är viktigt att man behandlar OCAD-filen försiktigt så att den inte olovligt kopieras. Betalning för kartan sker normalt efter att man producerat (skrivit ut) den, eller efter aktiviteten när man vet hur många deltagare man har haft, så man vet hur många exemplar man använt. Olika klubbar och GKR har olika rutin för detta. Oftast har varje förening en kartansvarig man kan fråga.

Digitala kartor

En digital karta innehåller information om vartenda karttecken på hela kartan. Detta gör det möjligt att justera kartan om något har ändrats i naturen eller om man behöver lägga till en text eller annat i kartfilen. För att kunna ändra i kartfilen, som nästan alltid är i OCAD-format, kan man antingen använda OCAD (ca 5000 kr för en licens) eller OpenOrienteering Mapper (gratis). OCAD är ett mycket mer komplett program än Mapper, men om det man vill göra är möjligt med Mapper så rekommenderar vi det.

Banläggning med dator

För att lägga en bana på kartan behöver man ett banläggningsprogram. För tillfället finns det två alternativ, antingen OCAD (fullversion eller CS-version) eller PurplePen. Båda dessa är Windows-program men kan köras på mac om man installerar Windows med hjälp av tex VirtualBox.

Vi rekommenderar att man använder PurplePen då det är mycket enklare än OCAD att komma igång med och är gratis.

PurplePen

PurplePen är enkelt att komma igång med och programmet vägleder dig igenom valen du behöver göra när du startar upp ett nytt banläggningsprojekt. Gör så här första gången:

  1. Ladda ner programmet från purplepen.golde.org.
  2. Skapa en katalog på din dator där du har dina kartfiler och banläggningsprojekt.
  3. Öppna PurplePen och ”Skapa en ny tävling”
  4. Följ instruktionerna i programmet och när allt är klart ska du se kartan på skärmen.
  5. Skapa en bana under menyn ”Bana”.
  6. Lägg ut kontroller på banan och lägg till kontrolldefinitioner.
  7. Skapa fler banor om du vill.
  8. Skriv ut banan direkt eller exportera den som en PDF-fil om du vill ta den till klubbstugan för utskrift på klubbens dator.

OCAD

OCAD finns i två versioner, fullversion och CS-version (Course Setting/banläggning). I den betydligt billigare CS-versionen kan man inte ändra någonting i kartfilen, det går enbart att ha den som bakgrund för att lägga banan på.

Banläggning i OCAD tar ett tag att lära sig men är ett mycket smidigt sätt att lägga banor på. Det är enkelt att flytta kontroller och testa olika sträckor, man ser direkt hur lång banan blir och när man lagt in kontrolldefinitioner på kontrollerna uppdateras automatiskt alla banor med korrekta definitioner.

När man är klar kan man välja att skriva ut kartan direkt från OCAD eller exportera den som PDF för utskrift från anann plats där man kanske inte har OCAD.

Tyvärr finns OCAD i olika versioner som inte är bakåtkompatibla. Det går alltså oftast inte att öppna en OCAD 11-fil i OCAD 10, osv. Kontrollera så att kartfilen du tänkt använda är kompatibel med din version av OCAD och att övriga banläggare använder versioner som är kompatibla med din version.

Utskrift/tryck av kartor

Det bästa och enklaste alternativet för att skriva ut kartor för träning och enklare tävlingar är klubbens laserskrivare, en Xerox Phaser 7100 som klarar både A4 och A3 i färg med mycket god kvalitet.

Utskriftens kvalitet beror mycket på vilket papper man väljer. Vid inköp av papper följer vi SOFTs rekommendation:

Vår rekommendation av papper för färgutskrifter är ett obestruket papper på mellan 100-115g/m², t ex 4CC 100g/m².

Tänk på att kolla i klubbstugan så att det finns tillräckligt med papper inför ditt arrangemang. Inköp av papper görs enklast på Matton på Första Långgatan 26 i Göteborg.

För att skriva ut på klubbens skrivare har du två alternativ:

  1. Använd klubbens dator
    Använd OCAD eller PurplePen direkt på klubbens dator för att lägga dina banor och sedan skriva ut dem, eller använd programmet på egen dator och flytta över filerna till klubbens dator med hjälp av ett USB-minne. Klubbens dator finns i klubbstugan och är inkopplad till skrivaren. Datorn har OCAD, PurplePen och Adobe Reader installerat, vilket betyder att det går att skriva ut både banläggningsprojekt och PDF-filer från datorn.
  2. Använd egen dator
    Om du lägger dina banor på en egen bärbar dator kan du ta med datorn till klubbstugan och koppla in datorn till klubbens skrivare via USB (se till att du har installerat drivrutiner för skrivaren i förväg (det finns ingen internetuppkoppling i klubbstugan)).

Instruktioner och inställningar för bästa möjliga utskriftsresultat finns vid skrivaren i klubbstugan. Extra toner finns i tredje skrivbordslådan. OBS! Meddela orientering@ifmarinvast.se om du byter toner så att vi kan fylla på lagret.

Om man exporterat kartan som en PDF-fil kan den öppnas på de flesta datorer för utskrift. Vill du skriva ut kartan på egen skrivare kan du begära ersättning för kostanden från vår kassör.

För karttryck till tävlingar krävs SOFT-certifierad utskrift/tryck. Vanligtvis skickar vi då våra kartor till Kartsam för tryck.

Material i Klubbstugan

I klubbstugan har vi vårt material. De flesta ledare har nyckel till klubbstugan så kolla med någon av dem om du inte har egen. Det är viktigt att material som man lånar från klubbstugan kommer tillbaka till klubbstugan så fort som möjligt så att inte nästa arrangör står utan kontroller eller annat.

Skärmar finns i torkskåpet i ”köket”, ritmaterial, plastfickor, kompasser, pinnar, SportIdent-enheter, etc finns i plåtskåp i entren. Skrivare och dator finns på kontoret. Kartor finns i kartskåpet till höger om skrivbordet i stora rummet.

Kontroller, skärmar och SportIdent

Vi har nyligen gjort om alla våra skärmar så att de är onumrerade. Det finns alltså inte längre några siffror på skärmarna. Siffrorna sitter istället på våra SportIdent-enheter eftersom dessa är inprogrammerade med kodsiffra. SportIdent-enheterna är numrerade från 31 till 60, alltså 30 stycken. Dessutom finns det 4 enheter till för start, mål, check och töm. Behöver du fler enheter måste dessa hyras från IP Skogen i Skatås.

SportIdent-systemet är redo att användas direkt. Allt är programmerat och klart så det är bara att sätta ut. När den första löparen stämplar aktiveras enheterna från viloläge. SportIdentpinnarna lagrar stämpling och klockslag och sträcktiderna kan skrivas ut med vår sträcktidsskrivare. Sträcktidsskrivaren har ett batteri och en strömadapter. Det är oklart hur länge den klarar att köra på batteri så tänk på att det kan krävas ett eluttag för att få sträcktider. Det går även att läsa in sträcktiderna i en dator, tex med mjukvaran OLA.

Vi har även sk Redline-pinnare, gula pinnar som man trycker ner i marken och som har hållare för SportIdent-enheten samt en skärm. När man skall sätta ut sin bana tar man alltså rätt SportIdent-enheter (kontrollera kodsiffran) samt lika många RedLine-pinnar och lika många skärmar. Till Redline-pinnarna finns det koger (avlånga väskor) men det är enklare är att bygga ihop hela pinnen med SI-enhet och skärm i förväg och springa med RedLine-pinnarna i handen.

I klubbstugan har vi även vår brickpool med SportIdent-pinnar för utlåning. Vanligtvis har de flesta medlemmar egen/lånad pinne, men nybörjare och de som glömt kan behöva låna pinne på plats.

Arrangera

Innan arrangemanget

  • Bestäm karta och få kartfil
  • Lägg bana/banor, om ni är flera som skall sätta ut kontroller underlättar det att även lägga utsättarbanor som gör utsättningen tydlig och minskar risken för att missa någon kontroll.
  • Skicka ut inbjudan och lägg in träningen i Eventor
  • Skriv ut/tryck kartorna
  • Kontrollera att materialet du behöver finns i klubbstugan och samordna gärna med den som arrangerar innan och efter så att du vet att materialet finns på plats när du behöver det.

I samband med arrangemanget

  • Sätt ihop PM med aktuell information, tex kartjusteringar, banor och banlängder. Publicera gärna innan träningen och sätt upp på plats.
  • Hämta materialet i klubbstugan.
  • För att få korrekta sträcktider i SportIdent behöver alla enheter (även skrivarens) tids-synkas så nära inpå starten som möjligt. Det finns en speciell tidssynkenhet som är märkt med SI-Master och ligger i skrivarväskan. Följ manualen för att synka samtliga enheter.
  • Om du använder SportIdent så var noga med att alla tömmer och checkar sina pinnar innan start. Det skall pipa en gång i check-kontrollen för att brickan skall vara redo för start. Glöm inte startstämpling om det är fri starttid, annars räknas inte tiden från start till första kontrollen.
  • Glöm inte skylta ordentligt med snitslar eller skärmar så att alla hittar.
  • Skriv upp alla som ger sig ut i skogen samt deras starttid och bana. Detta gör att det går att börja ta in kontroller på de banor som alla har fullföljt (tänk dock på att inte ta in kontroller som delas med andra banor!). Naturligtvis är det väldigt viktigt att ha koll på vilka som är kvar i skogen så var noggran med att pricka av de som kommer i mål.
  • När löparna kommer i mål skall de stämpla i mål-enheten för sluttid. Därefter kan sträcktiderna skrivas ut i sträcktidsskrivaren. Sträcktidsskrivarn kopplas ihop med en utläsningsenhet och slås på. Det tar några sekunder att läsa ut en stämpelbricka.
  • Be gärna några löpare om hjälp med att ta in några kontroller, om många hjälps åt går det fort.
  • Om du vill sätta ihop en resultatlista är det enklast att göra två sträcktidsutskrifter, en till löparen och en som du behåller för att senare sammanställa resulatlistan. Skriva i så fall namn och bana på kvittot så slipper du hålla koll på alla bricknummer.

Efter arrangemanget

  • Lämna tillbaka allt material till klubbstugan så snart som möjligt så att nästa arrangör inte står utan.
  • Rapportera antal använda kartor om vi ska betala royalty till kartägaren (gäller ej Påvelund och Göteborgs Garnison). GKR-kartor ska rapporteras på GKRs hemsida under Rapportering royalty.
  • Närvarorapportera vilka deltagare som var med på arrangemanget, antingen direkt i IdrottOnline eller till orientering@ifmarinvast.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *