Camping vid arenan

Som de rutinerade tävlingsrävar vi numera är tog vi, efter en rejäl pizza för återhämtning, den sista bussen ut på landet för att tälta vid arenan för morgondagens avrundande publiktävling, efter att VM är slut. Det var vi och två andra orienterare som på bussen – vi kände en stor gemenskap när vi gick av vid landsvägskanten!

Där borta vid jätteparabolerna ska tävlingen gå!

De rutinerade rävar som är mer bekväma av sig för-campar med husbil, och har redan tänt grillen!

Själva ville vi inte lägga oss på parkeringen med tältet, utan gick närmre arenan och la oss en bit upp i skogen. Vi visste ju inte hur banorna skulle gå, men hoppades på att de skulle komma från andra hållet. Dessutom skulle vi ju ändå vara borta i god tid före första start kl 10. Men vi hade lite fel…

På morgonen sätter glada funktionärer ut miniknatsbanan på stigen förbi oss, det tar vi som ett gott tecken. När vi sen sitter och äter frukost tittar även en funktionär förbi, så vi frågar om vi ska flytta oss, men det är ingen fara – banorna går inte här, så ni kan äta frukost i lugn och ro. Trodde funktionären.

Tjugo över nio förstår vi att både vi och funktionären haft fel, då förste ungdomslöpare kommer rusandes mitt i lägerrivningen, mitt emellan IFMVs tältrivare och diskare! Som tur är hade vi ett rätt väl hopsamlat läger, men vi får lägga på ett kol med att bli klara och komma ur tävlingsområdet. Tur att det inte var VM!